Thursday, July 23, 2015

Tradisional VS Moden #pantang

Brain accepting:

25 days and counting untuk genapkan 44 days of berpantang yang wajib! Tapi untuk fully recover dalaman and luaran, I might do the 100 days of berpantang. Mampukah?? Mampu2...Ins sha Allah...badan nak pakai lama kan. Kena tabah Puan Enny. ;P

About berpantang nih, I memang dah kena 'sekolah'kan masa mula2 I preggy lagi by kakak-kakak kat ofis yang sudi berkongsi cerita especially by this one sister yang never failed remind me the good of berpantang. Talking from the experiences.

Mula2 tuh macam skeptikal juga, owh my kena pantang, semua benda tak boleh..memang cam leh mati kering je gaya. Okey2..itu exaggerated je..heee~ ;P Well then, bila dah buat some reading, sharing with mummy2 yang lain (yang betul2 ikut this pantang modus operandi), part brain yang masih waras saying 'Okey I need to do this!' - for my own good jugak kannn.

So far my experiences getting through the pantang period, best je! Lagi2 my own Abah yang masakkan for my makanan berpantang. If you guys see all those meals yang disediakan by my Abah, sure leleh air liur..my mum even jealous about it. Hahaha~ Tapi Abah just made it for two weeks je, then he said need to STOP before I'm getting FAT sebab asik makan je. Sedih! ;P
My mum and Mr.Hubby did help sooooo much in preparing my air mandian, my clothes, nurturing the baby while I am resting and recovering. Feel treated like a princess. ;D

But then tak ramai dah yang betul2 ikut cara berpantang cara tradisional ni or ikut tapi half way je...another half way, masuk highway trus! Hayoo... Well then itu choices masing-masing kan. See these comparison : it has been shared in FB by imuslimshop.com. How true it is. Hermmm



















Alhamdullilah I'm still intact with the traditional way.
All pictures are from imuslimshop.com facebook page. Try to LIKE it, you will find banyak interesting facts and reminder for us. Ada tuh memang kena batang hidung sendiri.

To friends yang sedang join korum of ibu-ibu berpantang, good luck!! and to yang menanti hari..enjoy your pantang day later. Its not that bad you know. ;)

No comments: